ورم بعد از جراحی بینی

ورم بعد از جراحی بینی عارضه ای است که پس از جراحی بینی رخ می دهد و حدود یک سال زمان لازم است تا نتیجه نهایی مشاهده گردد. با رعایت مراقبت های بعد از جراحی و شکیبایی در دیدن نتیجه عمل بینی می توان میزان تورم بعد از عمل جراحی بینی را به حداقل رسانده و فرآیند بهبود را سرعت بخشید.

ورم بعد از جراحی بینی

کاهش ورم بینی

• به منظور کاهش ورم بعد از جراحی بینی مراقبت های زیر را انجام دهید :
  • به مدت 48 ساعت پس از عمل به خوبی استراحت کنید.
  • بعد از عمل بینی به مدت 48 ساعت از استعمال دخانیات و نوشیدن الکل اجتناب نمایید.
  • دستورات پزشک در مورد مصرف دارو ها و مراقبت از پانسمان را رعایت کنید.
  • در هنگام استراحت سر را بالا نگه دارید ، این کار سبب بهبود گردش خون در ناحیه صورت شده و درد را کاهش داده و تا حدود زیادی ورم بینی را کاهش می دهد.
  • برای کاهش و پیشگیری از ایجاد درد و تورم بینی از کمپرس سرد استفاده نمایید. البته استفاده از کمپرس سرد روی محل جراحی ممنوع می باشد.
  • در برخی موارد به توصیه جراح بینی می توان با آب گرم استحمام نمود و بدین وسیله التهاب و درد ناشی از جراحی را به میزان زیادی کاهش داد.

دیگر روش های کاهش ورم بعد از جراحی بینی

1. استفاده از کمپرس گرم‌ نیز مانند حمام آب گرم عمل می کند ، البته قبل از استفاده از آن باید با جراح بینی مشورت کنید تا عوارضی ایجاد نشود.
  2. پس از جراحی بینی از مصرف نمک و مواد غذایی حاوی سدیم به مدت چند روز پرهیز کنید یا مصرف آن را به حداقل برسانید. زیرا سدیم سبب تجمع مایع در بدن شده و ممکن است منجر به بروز عوارض بسیاری گردد.
  3. استفاده از اسپلینت از راه های اساسی جهت کاهش تورم و تسریع روند بهبودی می باشد. البته اسپلینت باید تا زمان توصیه شده توسط پزشک روی بینی بماند و در مدت استفاده جهت جلوگیری از بروز عفونت و تورم باید آن را خشک نگه داشت.

پرهیز از فعالیت های سنگین بدنی

بعد از جراحی بینی انجام فعالیت های سبک مانند پیاده‌ روی باعث افزایش گردش خون و تسریع فرآیند بهبودی می‌شود ، اما انجام فعالیت‌های سنگین بدنی که منجر به هجوم خون به نواحی مختلف صورت می شوند حداقل به مدت یک ماه ممنوع می باشد.