مشاوره در واتس اپ

عمل جراحی انحراف تیغه بینی

عمل جراحی انحراف تیغه بینی

عمل جراحی انحراف تیغه بینی : هدف از خلقت بینی انجام دو وظیفه بسیار مهم می باشد. وظیفه اصلی بینی انجام یک تنفس آرام ، راحت و دلپذیر است و وظیفه دوم بینی نقش آن در زیبایی چهره انسان میباشد.

ساختار کل بینی روی تیغه بینی سوار شده است.

در واقع تیغه بینی حفره اصلی بینی را به دو حفره کوچکتر و تقریبا مساوی تقسیم میکند.

هر گونه انحراف در این تیغه بینی موجب میشود که وظایف فوق الذکر مورد تاثیر نابجا قرار گیرد.

که این اختلال بستگی به شدت  انحراف تیغه بینی دارد.

هرچه این انحراف بینی شدید تر باشد مشکلاتی را که ایجاد میکند جدی تر و شدید تر است.

 

عمل جراحی انحراف تیغه بینی

عمل جراحی انحراف تیغه بینی :

که شامل مشکلات تنفسی از قبیل گرفتگی و انسداد بینی ،  تکلم تو دماغی ، خر و پف شبانه ، خون دماغ  که گاها میتواند شدید باشد و موجب کم خونی فرد شود ، اختلالات رفتاری و شب ادراری و مشکلات درس و مشق خصوصا در کودکان ، ایجاد فشار بالای ریوی و هم چنین ایجاد فشار  خون و نارسایی قلبی راست و چپ قلب به علت ایجاد وقایع انسدادی موقع خواب که در واقع جدی ترین و خطرناک ترین عارضه انحراف تیغه بینی میباشد میگردد.

لذا با توجه به عوارض جبران ناپذیری که این انحراف تیغه بینی روی سلامت کلی بدن انسان می گذارد لذا توصیه همه  متخصص گوش و حلق و بینی این است که بیماران دچار انحراف بینی این مسئله را خیلی جدی گرفته و جهت درمان آن مراجعه  به متخصصین گوش و حلق و بینی  داشته باشند.

از طرفی با توجه به نقش بینی و تاثیر  آن در زیبایی چهره انسان پس هرگونه انحرافی در تیغه بینی میتواند موجب مخدوش شدن  این وظیفه گردد .

تشخیص انحراف تیغه بینی چگونه است؟

ابتدایی ترین روش پی بردن به  انحراف تیغه بینی  اخذ یک شرح حال دقیق در خصوص وجود علایم تنفسی ، مشکلات بویایی ،عفونت های مکرر کوش به خصوص در کودکان ، خر و پف شبانه ، خون دماغ ، تکلم تو دماغی  و یا وجود وقایع انسدادی موقع خواب میباشد.

پس از اخذ  یک شرح حال خوب  لازم است یک معاینه دقیق کلی و همچنین معاینه حفرات بینی که به آن رینوسکوپی قدامی گفته میشود انجام پذیرد و بینی از نظر وجود هر گونه انحراف در تیغه بینی و یا بزرگ بودن شاخک های بینی و یا وجود هر گونه التهاب و یا ترشح و پولیپ بررسی شود.

پس از آن و در صورت صلاحدید پزشک ممکن است لازم باشد از تصویر برداری هایی مانند سی تی اسکن جهت تشخیص دقیق تر استفاده گردد.

همچنین ممکن است از آندوسکوپی بینی و سینوس و همچنین رینومتر آکوستیک استفاده شود.

 

 

درمان انحراف تیغه بینی :

درمان طبی برای انحراف تیغه بینی متصور نیستیم مگر به عنوان درمان کمکی آن هم در صورت وجود آلرژی و یا بزرگی شاخک های بینی و یا سینوزیت و پولیپ به طور همزمان.

درمان هایی مانند لیزر نیز به هیچ عنوان کاربردی جهت اصلاح انحراف تیغه بینی کاربرد علمی ندارد و صرفا جنبه تبلیغاتی دارد.

تنها راه درمان انحراف تیغه بینی عمل جراحی انحراف تیغه بینی میباشد که تحت بیهوشی کامل قابل انجام است و بیمار میتواند دو الی سه روز بعد به کارهای معمول خود ادامه دهد.

Call Now Button